Pantalles electròniques: consells de bon ús

 

 

 

 

 

L’arribada de temperatures més baixes i el canvi a l’horari d’hivern provoquen modificacions en els hàbits familiars. Les famílies decideixen no sortir tant de passeig i opten per passar més temps a casa. Això provoca un augment del temps invertit a mirar pantalles electròniques, es a dir, televisió, ordinador, tàblet o mòbil.

Segons l’estudi general de mitjans (EGM), els nens dediquen, de mitja, unes 4,5 hores  diària a veure la televisió. Els experts recorden que, si ja en els adults és massa temps per a una activitat que pot danyar greument la vista, en el cas dels nens encara més, ja que són més vulnerables.

Fent cas a aquesta dada, podem afirmar que els nens passen molt de temps davant la pantalla. Aquest fet repercuteix en el seu comportament, ja que els ajuda a normalitzar i fins i tot valorar positivament diverses conductes, com la violència. I és que als nens tot els afecta, doncs estan en ple procés de formació de valors i caràcter, i per tant, les influències externes poden repercutir en gran manera en la seva educació.

A data d’avui s’han realitzat nombrosos estudis que han conclòs que és necessari limitar el temps que veuen la televisió els nens a menys de dues hores diàries. Però, amb l’arribada de nous aparells electrònics aquests consells no han de quedar només a la televisió, sinó que a la suma de tots els aparells amb pantalla electrònica.

Aquests aparells electrònics són un recurs d’entreteniment, però un abús en el seu consum diari pot tenir efectes nocius. És per aquest motiu que el temps invertit i el contingut ha d’estar controlat i supervisat per un adult.

Un estudi realitzat per investigadors australians (el podeu trobar aquí)  va avaluar la suma total del consum dels diferents dispositius amb pantalla en la infància. Els resultats són similars a aquells que feien només referència a la televisió: quan un infant inverteix més de dues hores diàries als aparells amb pantalles, el risc de sobrepès i obesitat s’incrementa i es redueix l’atenció i capacitat d’aprenentatge a l’escola.

Consells

  • L’Acadèmia Americana de Pediatria (AAP) recomana que els nens menors de 2 anys no estiguin davant d’una pantalla.
  • Els nens més grans de 2 anys no han de passar més de 2 hores al dia davant d’una pantalla.
  • Cal estar molt atent amb les noves tecnologies, que són molt útils però també addictives i potencialment perilloses. No hauria de substituir temps d’exercici físic, lectura, estudis, relacions familiars, ni fomentar relacions virtuals enfront de les “reals”.
  • Hem d’afavorir una bona higiene visual i de la postura. Sempre mantenir una distància correcta de la pantalla i facilitar que els ulls treballin tant de prop com de lluny.
  • L’ús d’aparells electrònics ha de ser en llocs comuns de l’habitatge. No és recomanable que els infants disposin d’ordinador, videoconsoles, ni televisió a la seva habitació.
  • Molt important: els ordinadors han de tenir restringit l’accés a certes pàgines. Els adults responsables han de saber on està navegant el nen a tot moment.
  • Els nens només han de tenir accés a continguts adequats i sempre tenint en compte la seva edat. En molts jocs i pel·lícules és habitual veure escenes violentes i de lluita, accions que els nens solen imitar després en els seus jocs. Hi ha el perill de generar certa tolerància cap a les conductes agressives com a forma de relació o solució de conflictes.
  • És important escollir bé els programes que veuen en TV, així com els jocs i les pàgines web a les quals accedeixen. És interessant remarcar els valors positius que interessa inculcar als nens, com l’amistat, la superació de dificultats i reptes, etc.
  • També podem suggerir als nostres fills altres usos per a les noves tecnologies; no només l’aspecte lúdic, sinó també la seva utilitat per satisfer curiositats, buscar imatges, escoltar música o aprofitar recursos educatius.
  • Acompanyar i participar amb els nostres fills en l’ús dels nous gadgets tecnològics, per poder explicar i comentar allò que apareix a la pantalla i preguntar o proposar altres punts de vista.
  • En definitiva, ajudar a entendre i a diferenciar entre realitat i fantasia. Una bona estona d’entreteniment i diversió també pot permetre pensar i desenvolupar la imaginació i la creativitat. És interessant remarcar els valors positius que volem inculcar als nostres fills.
  • És aconsellable crear una llista de “normes de bon ús” a seguir sempre que estiguin en la xarxa i col·locar-les prop de l’equip:
    • Mai donis el teu nom, número de telèfon, adreça, contrasenyes o nombres de targeta de crèdit. Si alguna cosa t’incomoda, apaga-ho i avisa’m.
    • Mai quedis amb algú que hagis conegut per Internet i no creguis que per haver estat xatejant molt temps amb aquesta persona és un amic fiable.

Aconsellem ampliar informació a les fonts utilitzades per redactar aquesta entrada:

Deixa un comentari