10 consells saludables

1. Menjar és divertit: Hem de gaudir del menjar!

Una manera fantàstica de gaudir dels àpats és fer-ho en companyia de la família i els amics, a casa o a l’escola. Observem que escolleixen els altres: què mengen els nostres amics? Hem provat algun aliment nou aquesta setmana? Hem de mirar la bossa de l’esmorzar, del berenar o al plat del menjar: quants tipus de fruites i verdures diferents veiem?

familiataula 

2. L‘esmorzar és un dels àpats més importants!

Així com els cotxes, els autobusos o els trens no poden córrer si no tenen combustible, el nostre cos necessita energia per funcionar. Després de passar tota la nit dormint, els nostres nivells d’energia son molt baixos. De la mateixa manera, necessitem un bon esmorzar, ja sigui per anar a l’escola, fer esport o fer un tomb durant el cap de setmana. Què hem de fer? Doncs menjar carbohidrats de absorció lenta! Esmorzem cereals, a ser possible integrals, com ara el pa o els cereals d’esmorzar, llet o iogurt, a ser possible desnatat o semi, i fruita. Si agafem l’opció d’un entrepà petit, escollirem proteïna animal amb poc greix.

desayuno en familia

(imatge: gtres)

3. Hem de procurar menjar de forma variada durant el dia. La millor recepta per mantenir-se sa és la varietat.

Per gaudir de bona salut, hem de ingerir a diari més de 40 nutrients diferents (com per exemple, les vitamines i els minerals). Com que no existeix camp aliment que aglutini tots, és molt important seleccionar cada dia una varietat d’aliments que sigui equilibrat. En realitat, no existeix menjar bo o dolent, si no un ús adient d’aquests. La millor manera de tenir una dieta equilibrada, consisteix en menjar tots els dies diferents tipus d’aliments.

dieta saludable

4. Quin aliment va guanyant? Fem dels carbohidrats la base de la nostra alimentació!

Aproximadament la meitat de les calories de la nostra dieta han de venir dels aliments rics en carbohidrats, com els cereals, l’arròs, la pasta, les patates i el pa; així doncs, en cada àpat important del dia, hauria d’estar inclòs un d’ells. Hem d’intentar menjar-los integrals, doncs aportaran molta fibra.

alimentos con carbohidratos2

5. 5 al dia! Hem de menjar fruita i verdura en cada àpat, i també entre hores!

La fruita i la verdura són els aliments més rics en vitamines, minerals i fibra. Tots hauríem de menjar almenys 5 racions diàries. Per exemple, un suc de fruita en l’esmorzar, una poma i un plàtan entre hores i dos tipus de verdura en els menjars. Amb això ja tenim el total. Quantes varietats podem distingir en el supermercat? Provem de noves?

imagen.asp

vegetables-628x372

6. Atenció als greixos: L’excés de greixos saturats no és bo per la salut!

Menjar molt d’aquest grup d’aliments greixos que estan tant bons (com les patates fregides, la carn i les salsitxes, els pastissets i els dolços) poden ser dolent per l’organisme. Hem de moderar també amb els greixos fem servir per untar el pa, com les mantegues, les margarines o els formatges cremosos. És cert que ens fa falta greixos per obtenir tots els nutrients que necessitem, però hem de saber escollir la millor opció, com és l’oli d’oliva verge extra, un greix monoinsaturat, i en les quantitats necessàries. I també saber equilibrar: si hem fet un dinar copiós, fem un sopar lleuger.

COMIDA GRASOSA

7. El berenar està servit! Mengem a l’hora indicada i canviem amb freqüència el que piquem entre hores.


Encara que mengem amb regularitat durant del dia, hi ha vegades en què ens entra gana entre els àpats, sobretot si has fet molt exercici físic. El berenar és fonamental per regular la nostra gana. Fruita fresca o seca, un làctic descremat o unes galetes integral son ideal per aquesta franja horària.

I els aperitius? Els aperitius poden enganyar la gana, però no han de substituir mai als menjars, sinó servir només de complement. Existeixen multitud d’aliments per picar a la nostra disposició. Podem escollir entre un iogurt, tres o quatre galetes integrals, uns quants fruits secs o fruita fresca, o inclús alguna verdura, com potser una pastanaga. De forma ocasional, sobretot el cap de setmana, potser preferim patates fregides o altres aperitius envasats en borses, una xocolatina o un tros de pastís. Siguin qual siguin les nostres preferències, recorda que sempre és millor triar aliments variats per mantenir una dieta equilibrada.

Copie-de-Duo-de-yahourts-aux-pommes--10-llet galetes

8. Sadollem la set. Hem de beure quan puguem.

Sabeu que més de la meitat del nostre pes és aigua? Per tant, a més d’aportar-li al cos tots els aliments que necessita diàriament per estar en forma, hem de hidratar-ho amb un mínim de 5 gots d’aigua al dia. És molt important tenir sempre begudes a mà per evitar la deshidratació, sobretot quan fa calor o quan practiquem molt exercici. En general, encara que no sempre, el cos ens la comunicarà fent que sentim set. L’aigua és fantàstica!. Els sucs de fruita, el te, els refrescs, la llet i les altres begudes també estan bé, sempre que els prenguem de tant en tant.

Consumo-de-agua-en-niños

9. Cuidem les nostres dents! Hem de raspallar les dents tres vegades al dia.

Menjar amb massa freqüència durant el dia aliments rics en sucre o fècules pot contribuir a l’aparició de càries. Així que, no ens hem de passar tot el dia menjant llaminadures i bevent refrescs! La millor manera de conservar un somriure esplèndid consisteix en rentar-se les dents tres vegades al dia amb un dentífric amb fluor. A més, després del raspallat nocturn, no hem de menjar gens i beure únicament aigua.

o_cepillarsedientes

10. Fem exercici diàriament!

Igual que les bicicletes s’oxiden si no les utilitzem amb freqüència, els nostres músculs i ossos necessiten que els mantinguem actius. L’exercici és indispensable per mantenir en forma el cor i enfortir els ossos. I pot resultar molt divertit. Hem de procurar realitzar algun tipus d’exercici cada dia, com anar caminant al col·legi, o pujar les escales de pressa. També els jocs que practiquem en l’esbarjo, com el futbol o saltar a la corda, són un bon entrenament. La natació és un dels esports més beneficiosos per la salut.

deporte-para-pequeños

FONT: EUFIC (http://www.eufic.org/index/es/)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s