Els beneficis de l’activitat física

L’activitat física reporta en general beneficis fonamentals per a la salut de nens i joves. Aquesta conclusió està basada en els resultats de diversos estudis, que han observat que l’augment d’activitat
física estava associat a uns paràmetres de salut més favorables, i de treballs experimentals que han evidenciat una associació entre les intervencions d’activitat física i la millora dels indicadors de salut. Alguns dels beneficis documentats són:

  • Millora de la forma física (tant de les funcions cardiorrespiratòries com de la força muscular).
  • Reducció del greix corporal.
  • Perfil favorable de risc de malalties cardiovasculars i metabòliques.
  • Major salut òssia.
  • Menor presència de símptomes de depressió.

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO) en les seves recomanacions estableixen tres nivells d’activitat segons la mitjana de l’activitat física de la població general, de manera que una determinada població o individu pot tenir una activitat física lleugera, moderadament activa o vigorosament activa.

L’activitat física està relacionada positivament amb la bona salut
cardiorrespiratòria en nens i joves, i tant els preadolescentes com els adolescents poden millorar les seves funcions cardiorrespiratòries amb la pràctica de l’exercici.

A més, l’activitat física està relacionada positivament amb la força muscular. Tant en nens com en joves, la participació en activitats d’enfortiment muscular dues o tres vegades per setmana millora
considerablement la força dels músculs. Per a aquest grup d’edats, les activitats d’enfortiment muscular poden realitzar-se espontàniament en el transcurs dels jocs en instal·lacions apropiades, grimpant als arbres, o mitjançant moviments d’embranzida i tracció.

Un munt de beneficis

L’Agència de Salut Pública de Catalunya mitjançant el programa PAFES recomana fer activitat física de manera regular, perquè tot l’organisme en surt beneficiat. Ens donen un exemple:

  • COR: redueix el risc de patir malalties cardíaques, embòlies, diabetis i hipertensió
    arterial.
  • ARTÈRIES: ajuda a mantenir-les flexibles i sanes.
  • ARTICULACIONS: enforteix els músculs, els ossos i manté la funció de les
    articulacions.
  • SISTEMA NERVIÓS: ajuda a mantenir-lo en bona forma.

I per als infants?

La mateixa agència recomana per als més petits de la casa cada dia 1 hora d’activitat física moderada, com a mínim.

30 minuts d’activitat física moderada equivalen a un d’aquests exercicis:

15 minuts
  • pujant escales
  • saltant a corda
  • corrent 2,5 km
  • recorrent 6,5 km amb bicicleta
20 minuts
  • jugant a bàsquet
  • fent natació
30 minuts
  • fent gimnàstica a l’aigua
  • ballant
  • caminant 3 km a bon pas
  • recorrent 8 km amb bicicleta
40 / 60 minuts
  • netejant vidres, el terra, el cotxe, etcètera.

Això suposa cremar al voltant de 150 kcal, que no està malament, no?

I per arribar a l’objectiu dels 6o minuts?

Per assolir l’objectiu, l’OMS proposa que el període de 60 minuts diaris consistiria en diverses sessions al llarg del dia (per exemple, dues tandes de 30 minuts), que se sumarien per obtenir la durada diària acumulada. A més, perquè els nens i joves obtinguin beneficis generalitzats caldrà incloure certs tipus d’activitat física en aquestes pautes d’activitat
total.

En concret, convindria participar regularment en cadascun dels tipus d’activitat física següents, tres o més dies a la setmana:

  • Exercicis de resistència per millorar la força muscular en els grans grups de músculs del tronc i les extremitats.
  • Exercicis aeròbics vigorosos que millorin les funcions cardiorrespiratòries, els factors de risc cardiovascular i altres factors de risc de malalties metabòliques.
  • Activitats que comportin esforç ossi, perfomentar la salut dels ossos.

És possible combinar aquests tipus d’activitat física fins a totalitzar 60 minuts diaris o més d’activitat beneficiosa per a la salut i la forma física.

Fonts:

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Informació general i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s