Que bo el gelat!

helado 6

Imatge: Pixabay

 

Encara que el seu consum no està lligat a l’estacionalitat (com els turrons, que es pot arribar a menjar durant tot l’any), un dels aliments estiuencs per excel·lència és el gelat. Sigui cremós o en forma de polo refrescant, són una rica font de nutrients.

Refrescants i nutritius, els gelats són un dels aliments que més agrada als nens (i  adults) a l’estiu. El seu consum és recomanables, però sempre amb cura i en el context d’una dieta equilibrada.

Què és el gelat?

El gelat és una crema gelada que s’aconsegueix a partir d’una barreja d’ingredients bàsics que solen ser aigua, llet o crema de llet i sucre o saboritzants o edulcorants que canvien segons la varietat del gelat. També s’hi poden afegir molts altres aliments que li donaran diferents sabors i textures: ou, fruites, fruita seca, iogurt, xocolata, galetes…

Valor nutricional

Imatge: Pixabay

Imatge: Pixabay

El seu valor nutricional canviarà segons els ingredients que s’hagin utilitzat per elaborar-lo:

  • Greixos: és un nutrient energètic i, per tant, com més greix contingui el gelat més calories aportarà. Els que contenen ingredients com llet sencera, mantega, nata, rovell d’ou, coco, fruita seca, xocolata, torró, galetes, etc. també tenen un percentatge de greixos més alt.
  • Sucres: aquest nutrient també aporta calories, de manera que en general no és recomanable abusar-ne. Els ingredients rics en sucres són el sucre comú o sacarosa, el xarop de glucosa, les fruites en almívar, les galetes, etc.
  • Proteïnes: els gelats contenen proteïnes, tant els elaborats a partir de iogurt com de llet de vaca o de soja. A més, l’aportació serà més alta si contenen clara d’ou o fruita seca.
  • Vitamines i minerals: el tipus i la quantitat d’aquests nutrients en els gelats també dependran dels ingredients que contingui el gelat. Els lactis (llet, iogurts…) són una font de calci i vitamina D, la fruita seca de magnesi, les fruites de vitamina C, potassi…

Com s’han de prendre un gelat els nens?

Imatge: Pixabay

Imatge: Pixabay

És recomanable que ensenyar als infants a menjar els gelats a poc a poc. De fet, quan alguna cosa molt freda entra en contacte directe amb el paladar pot activar els diferents nervis que controlen la sang que flueix cap al cap. Aquests nervis reaccionen a la baixa temperatura i fan que s’inflin els vasos sanguinis. Per això, si se’l mengen molt ràpid, poden tenir mal de cap durant uns minuts.

És millor doncs, que els petits deixin que el gelat es fongui una mica a la boca abans d’empassar-se’l. D’aquesta manera, a més de no patir mals de cap, tampoc se’ls irrita la gola.

Consells per gaudir dels gelats

  1. Consultar l’etiquetatge del producte o preguntar-ne la composició. Triar els preparats a partir de llet desnatada, llet de soja o iogurt; els que continguin edulcorants o saboritzants en lloc de sucre afegit, i procurar que no aportin ingredients grassos (nata, mantega, torró i altres dolços).
  2. També podeu triar gelats i postres refrescants amb pocs greixos, i si pot ser amb menys sucres que els tradicionals. Alguns contenen edulcorants en lloc de sucres. Per exemple:
  • Gelat de iogurt: preparat a base de iogurt en comptes de llet. N’hi ha amb iogurt desnatat.Han de diferenciar-se, dins aquesta tipologia, els gelats amb base de iogurt dels iogurts gelats. Iogurt gelat ho és el que inclou els microorganismes d’aquest producte. En canvi, el gelat a base de iogurt aporta els mateixos beneficis que qualsevol altre tipus de gelat. Cal tenir en compte, malgrat tot, que conté més sucres i greixos saturats.
  • Polos: estan fets d’aigua, sucre i una mica de suc de fruites.
  • Sorbets: la base és la polpa de la fruita a la qual s’afegeix sucre i aigua.
  • Liquats: l’únic ingredient són les fruites i verdures.
  • Batuts: són liquats als quals s’afegeix llet o iogurt.
  • Granissats: estan fets a base de gel i suc de fruites. Molts ja contenen sucre i no cal afegir-ne.
  • Intenteu agafar una mida petita o mitjana.

Una altra opció és preparar gelats a casa. És molt fàcil i et quedaran unes postres exquisides i saludables, amb poques calories, com per exemple, aquests daus gelats de suc de fruites, que recomanen des del portal de l’Agència de Salut de Pública

Daus de suc

Però… Els inconvenients del gelat

Malgrat tot, es recomana que els infants no mengin més de dos o tres gelats a la setmana, i com hem esmentat abans, sempre acompanyats d’una dieta equilibrada. I és que 100 grams de gelat poden contenir entre un 30 i un 60% de la quantitat diària de sucres recomanada. A més, també entre un 5 i un 12% de la quantitat màxima de greixos considerada adequada.

Per aquest motiu, millor que unes postres, el gelat pot ser una part del dinar o el sopar; també es pot prendre com a berenar complet o aperitiu contundent. Això sí, sempre que el nen no tingui problemes de sobrepès. Malgrat això, recordeu que les postres ideals estan basades en fruita i que l’opció del gelat com a postres es recomana si l’àpat ha estat bàsicament vegetal.

Imatge: Pixabay

Imatge: Pixabay

Els gelats doncs, són una refrescant font de nutrients que, en les quantitats recomanades, pots incloure en la dieta idea els teus fills amb total tranquil·litat.

Fonts:

 

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Recomanacions pels pares. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Que bo el gelat!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s