Aigua és vida: evitem la deshidratació!

 

Evitar la deshidratació és fonamental, sobretot en aquesta època de l’any. El nostre cos perd més aigua a causa de les altes temperatures (entre 2,5 i 3 litres d’aigua) a través de l’orina, la suor i la respiració, i aquestes quantitats són encara majors si es realitza exercici físic o si estem malalts. Els riscos i els efectes de la deshidratació poden ser devastadors.

Amb els nadons augmenta el risc. En comparació amb els nens i els adults, els lactants tenen més aigua per kg de massa corporal, així com un desenvolupament menor dels mecanismes de la sudoració i una menor capacitat d’expressar la set.

Hem de donar aigua als lactants?

bebe_agua1-300x214

 

 

 

 

 

 

 

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana iniciar la lactància materna en la primera hora de vida, i mantenir-la com a única forma d’alimentació durant els 6 mesos següents; sense cap altre aliment ni beguda, ni tan sols aigua. Durant els primers 6 mesos de vida, la ingesta de llet gira al voltant de 750-780 ml. diaris. El 87% del volum de la llet materna és aigua; i les necessitats d’aigua d’un nadó de 6 mesos és aproximadament de 700 ml. Així doncs, només amb la lactància materna, el nadó cobreix les necessitats hídriques.

A partir dels 6 mesos es recomana seguir amb la lactància materna fins als 2 anys, com a mínim, complementada adequadament amb altres aliments innocus.

I quan introduïm l’alimentació complementària?

Sense deixar de banda la ingesta de llet materna, farinetes i sucs naturals, hem d’oferir de tant en tant algun glopeig d’aigua per evitar la càrrega de soluts, i més encara si ens trobem en algun lloc càlid. De la franja dels 6 als 12 mesos, la ingesta de líquids recomanats és aproximadament de 800 ml.

I si no demana aigua?

nina-agua-de-una-botella-de-plastico-en-el-fondo-del-mar-azul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S’ha d’oferir als més petits i conscienciar de la importància d’una hidratació correcta i del consum d’aigua, sobretot a l’estiu. La ingesta d’aigua varia segons l’edat. Un nen d’una edat compresa entre els 1-3 anys necessita cobrir uns 1,3 litres d’aigua al dia, sense fer cap cost extra, es a dir, a una temperatura càlida i sense fer exercici físic. I un nen de 4-8 anys, 1,7 litres, en les mateixes condicions.

Això significa, que si fem exercici o suem, les pèrdues seran majors, i els requeriments, proporcionals.

Ingesta d'aigua a la infància

(Imatge: Instituto de Investigación de Agua y Salud)

 

Què ens passa si ens deshidratem?

Hi ha uns signes característics que ens alertarà sobre el perill de la deshidratació:

  • Sequedat de llavis i boca
  • Poques ganes d’orinar
  • Manca de llàgrimes
  • Apatia
  • Cansament

 

I els sucs i refrescos, són recomanables?

Els sucs naturals són recomanables, però en petites quantitats. És preferible menjar la peça sencera, ja que a part del suc, les vitamines i el mineral, ens proporciona fibra.

Els sucs envasats contenen molta quantitat de sucres, provocant un augment d’aquest a la sang i provocant que disminueixi la gana. A més, augmenta el risc de desenvolupar càries dental i també contribueixen a guanyar pes a l’excés.

Refrescos: No són recomanables. La majoria tenen molt de sucre i gas.

Refrescos y azúcar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EN AQUEST SENTIT, L’AIGUA MINERAL NATURAL HA DE SER LA BEGUDA DE REFERÈNCIA PER ALS NENS.

Així ho estableix l’Informe científic realitzat pel Dr. Isidro Vitòria Miñana, pediatre i membre del Instituto de Investigación Agua y Salud (IIAS) titulat “L’aigua mineral natural: beguda recomanable per a la infància”.

 

Aquest informe, que revisa i actualitza les necessitats d’aigua en la infància, les característiques de l’aigua mineral natural i els avantatges del seu consum en els menjars del nen i fora d’elles, estableix com a principals conclusions que:

 

El nen ha de beure una quantitat adequada d’aigua diàriament, que oscil·la entre 0,6 litres en el primer any de vida i els 1,8-2,6 litres en l’adolescència.

L’aigua mineral natural és la beguda no nutritiva que ha d’acompanyar al nen tant en els menjars com fora d’elles com una estratègia d’hàbit de vida saludable que prevé el sobrepès.

L’aigua mineral natural té una composició química estable i coneguda que permet al pediatre indicar un tipus d’aigua o una altra en funció de la seva composició.

L’aigua mineral natural NO necessita ser bullida per preparar els aliments infantils en el primer any de vida, ja que, per definició, és pura en origen, tant sota el punt de vista químic com a microbiològic. Aquesta puresa original es manté una vegada envasada fins al consumidor final.

 

Molt important!

L’aigua ajuda a netejar l’organisme de toxines. A més, serveix per millorar el metabolisme dels aliments i és important per evitar el restrenyiment. Per això, és important acostumar als nens a beure aigua, encara que no tinguin sigueu. L’aigua que prenguin els nens ha d’estar a temperatura ambienti i no massa freda, perquè pot produir distensió abdominal.

nio_ha257e1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Fonts:

Instituto de Investigación Agua y Salud : http://institutoaguaysalud.es/infancia-y-agua-mineral/

Canal Salut: Generalitat de Catalunya

 

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Informació general, Recomanacions pels pares i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s