A dormir!

sueño-del-bebe

Quantes hores necessita dormir el nostre fill@?  Anar a dormir s’ha convertit en un conflicte? A l’infant li costa aixecar-se pel matí? Està irascible? Ha baixat el rendiment escolar? Què fem?

Com podem deduir, el descans infantil és fonamental pel desenvolupament dels més petits. A continuació ho desenvolupem amb més detall.

El somni infantil compleix una funció reguladora i reparadora en l’organisme. És essencial pel control hormonal, de l’energia i de la temperatura corporal; i a més, serveix per recuperar i restaurar els processos corporals, que s’han danyat durant el dia.

El somni és un estat fisiològic actiu;  l’absència del qual o una alteració d’aquest, produeix efectes adversos significatius. Segons la Asociación Española de Pediatria (AEP), la deprivació o la mala qualitat del somni en el nen repercuteix en el rendiment escolar i en l’estat d’humor  i l’alteració crònica pot tenir també repercussions físiques.

dormir_poco

 

 

 

 

 

 

 

També la manca d’un descans de qualitat afecta a la nutrició:  sembla tenir un impacte en els impulsors fisiològics de l’equilibri energètic: l’apetit, la gana i la despesa energètica. A més, la privació de somni té un efecte negatiu en la capacitat de l’organisme d’administrar la glucosa i pot augmentar el risc de patir diabetis de tipus 2.

nen grassonet dormint

 

 

 

 

 

 

 

 

Un detall a tenir molt en compte són els canvis en el patró i necessitats del son, caracteritzat pels canvis evolutius de l’infant. Segons el Dr. Santiago García-Tornel, des del seu bloc Reflexiones de un pediatra curtido, comenta: “els cicles del son dels nadons son imprevisibles, segons pediatres i neuròlegs, han de dormir al voltant de les 14 hores i mitja diàries, fins l’any d’edat. Després de l’any dormiran, més o menys, 11 hores a la nit i entre 1 i 2 durant la migdiada; fins als dos anys el son nocturn no canviarà però si ho farà la migdiada, rebaixant mitja hora. Cap el tercer any es mantindran les hores nocturnes i tornaran a variar les del dia, una hora”.

El Dr. García-Tornel també reflexiona sobre els horaris del descans nocturn dels infants en l’edat escolar: “Actualment, els horaris escolars s’ajusten a les necessitats dels pares; els nens s’aixequen més d’hora per així poder deixar-los a les escoles de camí a la feina, afectant al cicle del son”. En aquesta reflexió, el doctor cita a una experta en el descans dels més petits com és Mary Carskadon, “els petits estan a l’escola pel matí, mentre que els seus cervells continuen al coixí del llit per manca de son”

 

 

Adolescente_durmiendo_sueño_Int

 

Per finalitzar, des de Consumer i amb l’ajuda de l’AEP, us proporcionem 9 consells per què els més petits de la casa tinguin un somni el més reparador possible. Els podreu trobar a:

http://www.consumer.es/web/es/bebe/bebes/sueno/2012/11/20/214280.php

apnea-del-suec3b1o-infantil

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Recomanacions pels pares i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s